Direktlänk till inlägg 28 mars 2007

Ut i outback

Av Ingrid Njerve - 28 mars 2007 14:31

Største delen av Australias befolkning har bosatt seg i et tynt belte langs kysten. Det er derfor ikke langt innenfor kystlinjen en skal før en kommer til mer øde områder, eller Outback som de kalle det.

Etter noen folksomme dager i Melbourne skulle jeg videre gjennom Australias outback og krysse landet fra sør til nord. Jeg så for meg at turen skulle bli noe a la en ørkenvandring - uten å ha noe mer formening om hva det innebar. Kjøreturen er 4.500 km lang og går for det meste gjennom områder uten elektronisk kontakt med omverdnen. I tilfelle jeg skulle ha behov for hjelp til noe så var det godt å vite at jeg kjørte i følge med en annen bil.


Dette er noen av det vi kjørte forbi på veien:


Glendambo er postnummeret som dekker det største geografiske området i Australia. "Byen" Glendambo er tynt befolket, men har likevel hele to roadhouses.. Vi stoppet på det ene for lunsj, dermed hadde vi også sett det som var å se på dette stedet.Glendambo


Coober Pedy er kjent for Dogouts og opaler. På grunn av heten er mange av husene helt eller delvis gravd inni fjellet eller under jorden. Disse husene kalles Dogouts. Varmerekorden er 8 dager i strekk med over 50 grader. Da jeg spurte hva de gjorde når det var så varmt, ristet han bare på hodet og sa at da holdt de seg inne.. I Coober Pedy slo vi oss løs og bodde på hotell. Med rom under bakken, selvsagt. Hotellet er bygd i en gammel opalgruve hvor bla trappen gikk opp gjennom den tidligere gruvesjakten. Da vi hadde parkert statet en sandstorm fulgt av voldsomt regnvær. Defor ble det ikke hakking i grusen for å lete etter opaler (det er fremdeles mulig å finne), men et tørrere besøk i nærmeste opalbutikk. Den var familiedrevet med en som hadde gruve, en som slipte steiner og gjorde sølvarbeidet, og en som drev butikken.


Uluru - se eget postkort


Devil`s Marbels er et område som har fullt av merkverdig runde steiner. Noen balanserer sågar oppå hverandre uten mye støtte. Sagnet forteller at steinene er egg lang av slangen Rainbow Serpent. Det er samme slangen som har formet fjellrekkene som går på tvers av Australia - som bølger i sanden. Devil`s Marbels


Threeway er kun et veikryss. Vi overnattet her den siste natten. Ingen stor opplevelse i seg selv, men jeg er sikker på at en som er interressert i insekter kunne burkt måneder på å studere skapningene i toalettblokken. Selv merket jeg meg navnet Threeway. Her møtes tre veier, en fra Adelaide i sør, en fra Cairns i øst og en fra Darwin i nord. Eller for å si det på en annen måte; det er tre veier bort herfra..


Dette var en ferd som gikk gjennom ørkenen. Men ørkenen er anderledes enn de sanddynene som Sahara består av. I Sentral-Australia dekker spinifex store områder. Dette er en type stive gresstrå som har et rotsystem som holder ørkensanden på plass. Det er busker og trær over alt. Mange av trærne er nåletrær hvor nålene inneholder lite fuktighet og derfor trenger lite vann. Noen av buskene har blader som er sølvfarget på oversiden og grønnfarget på undersiden. Dette beskytter bedre i solen. Midten av Australia er ørken, men mye grønnere enn jeg hadde forestilt meg.


Etter hvert som vi kom nordover ble det grønnere og grønnere. Norddelen - som også kalles Top End - er tropisk område og det er fremdeles regntid. Det er ingen ting som er grønnere enn tropene i slutten av regntiden.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingrid Njerve - 18 juli 2007 21:53

Jeg ble møtt på flyplassen i Kristiansand av en velkomstkomite med norske flagg og sommerblomster. Etter 39 timers total reisetid var det deilig å komme hjem, og særlig til en slik velkomst.   Jeg forlot Perth en vintermorgen med 14 grader og landet...

Av Ingrid Njerve - 16 juli 2007 19:31

Jeg har vært på rundreise i Australia. I nesten ni måneder. De røde strekene i kartet under er ruten jeg har kjørt og utgjør tilsammen 43.377 kilometer.   Australia er et fantastisk land med masse å by på. En rekker likevel ikke å se alt, men må vel...

Av Ingrid Njerve - 16 juli 2007 19:20

Det er under tolv time igjen av oppholdet mitt i Australia. Jeg ligger i sengen og burde egentlig sove. I steden for tenker jeg på alt det kjekke jeg har opplevd i dette landet.   Noe av det jeg kommer til å savne er alle fargene. Australia har et v...

Av Ingrid Njerve - 15 juli 2007 19:07

Alle snakker om de farlige dyrene de har i Australia. Bl.a finnes mange av de giftigste slangene her. Det gikk derfor et støkk i meg da jeg allerede en av mine første dager så en slange på veien. Og det var mange av de, - en hel familie.   Skuffelse...

Av Ingrid Njerve - 15 juli 2007 19:04

På min rundtur har jeg truffet mange forskjellige folk. Mange utenlandske turister som meg, men også landets egne innbyggere. Australienere har selvsagt, som alle andre, sine ting som de er gode og mindre gode til. Dette er hovedinntrykket som jeg si...

Ovido - Quiz & Flashcards