Alla inlägg den 7 mars 2007

Av Ingrid Njerve - 7 mars 2007 05:46

Nimbin ble for meg den rake motsetningen til Byron Bay. Og det selv om det bare er en drøy times kjøring mellom byene. Fra det store hostellet i Byron hvor samtaleemnene dreide seg om hvor full en var sist kveld og hvor mange øl en hadde kjøpt i dag, var det stor overgang til det lille familiehostellet i Nimbin hvor gjestene samlet seg rundt ett langbord for å spise, spille kort og snakke.I 1973 ble Nimbin valgt som sted for en slags australsk studentfestival som skulle være "a total, cultural experience trough the lifestyle of participation". Noen dro aldri hjem og for mange stoppet klokken på 1973. Den lille byen er rolig, tenker økologisk, støtter sine lokale butikker, og tidsaspektet er egentlig ikke så viktig. Men i ca tre timer midt på dagen ender bybildet karakter. Da mhovedsaklig nysgjerrige, lettkledde ungdomer som har tatt seg en dag fri fra stranden i Byron for å se nærmere på fenomenet Nimbin. Når bussene har returnert i tre-tiden kommer de virkelige innbyggerene tilbake til cafeene.Det er ingen statshemmelighet at her blir det omsatt og røykt store mengder mariuana (og andre skumle ting - men KUN naturlige produkter!!). Det er et sted hvor tilreisende som hadde tenkt å bli en uke, gjere blir fire - uten at de vet hvor tiden blir av. Da jeg sjekket inn var det først for en natt. Han smilte bak skranken og svarte at det er det alle sier. Jeg ble fire netter..En av de mange årlige begivenhetene er Mardi Gras i mai måned. Jeg ble fortalt at fjorårets arrangement samlet 40.000 tilreisende. De 120 politifolkene foretok i løpet av hele helgen kun en arrestasjon. Og det var for fyll. Selv ble jeg flere ganger tilbudt å dele en "smoke", men alle aksepterte mitt nei-takk. Ingen "joa`", "kom igjen" eller "bare en liten".Nimbin ligger midt i en oase, like i nærheten av tre nasjonalparker som alle står på listen over World Heritage. Opprinnelig var det tett rengskog i området, som nå stort sett er nedhugget. Ikke langt unna er sentrum i et stort vulkankrater. Det blir sagt at det er her jordkloden startet.. Den vulkanske jorden i kombinasjon med regnskogen, mye regn og varm sol gjør området enormt fruktbart. Alt kan vokse og gro. Trolig med unntak av norske fjellplanter som ikke takler så gode forhold.Jeg følte meg hjemme i Nimbin, kanskje litt fordi kontrakstene til Byron var så stor. Men etter mitt forlengede opphold til fire dager var jeg klar for nye ting og kjørte videre til Gold Coast.Under er bilde av ca 30% av senrumsgaten i Nimbin.

Ovido - Quiz & Flashcards