Alla inlägg den 3 mars 2007

Av Ingrid Njerve - 3 mars 2007 05:04

Byron Bay er Australias østligste by på fastlandet. Utsiktspunktet ved fyret får de første solsrålene når en ny dag starter.Det er mange trapper ut til punktet, så jeg har ikke vært DEN personen som fikk Australias første sol. Men den morgenen jeg stor tidlig opp og gikk ned til standen, var jeg rundt reget person nr 101 som solen skinte på. Og med tanke på at det er litt over 20 millioner innbyggere pluss tilreisende turister i dette landet så betrakter jeg ikke nr 101 som så aller værst.Byron Bay var det første stedet i Australia som tok opp surfetrenden fra USA. Det ble et sted hvor surfere, hippiere og andre anderledestenkende samlet seg. Etter hvert kom kjendisene og så backpackerne. De som kan sammenligne Byron før og nå, sier at byen har tapt sin sjarm og har blitt en overflatisk maskin.Jeg vet ikke hva byen har vært, men jeg fant ingen sjarm nå.. Strendene er fine og bølgene er de samme som alltid. Men det er det. Likevel er dette ett av stoppestedene på "Backpacker Hwy" som alle MÅ innom. Jeg har aldri noen andre steder sett så stor tetthet av Wickedcamper-biler (utleie-folkevognbusser som alle er ulikt dekorert og billige vrak som så vidt starter). Som forsåvidt bekrefter MÅ-momentet..Etter ett døgn i Byron følte jeg behov for å dra videre. Neste stopp ble Nimbin.Under et bilde fra en av Australias øsligste fastlandsstrender lørdag morgen kl 11, og en av de omtalte Wickedcamper-bilene. Det hører med til historien at nettopp denne bilen hadde en parkeringsbot festet på frontruten, så det der med loven...

Ovido - Quiz & Flashcards