Direktlänk till inlägg 26 januari 2007

Australia Day med Rave & Raketter

Av Ingrid Njerve - 26 januari 2007 14:42

Når en reiser til et nytt land er det to ting en bør vite på forhånd; hvem som er statsminister og dato for nasjonaldagen. John Howard er statsminister i Australia. Egentlig er dette et enkelt punkt, for når en først har lært seg navnet så er det sannsynligvis gyldig i minst 10 år. De har ikke for vane å skifte ut statsministrene sine veldig ofte. Nasjonaldagen kalles Australia Day og er den 26. januar. Intuitivt tenkte jeg at det som feires denne dagen er at Australia gikk fra å være individuelle kolonier til en felles føderasjon. Men det er ikke riktig. Feiringen er av at den første flåten med skip (lastet med fanger) kom til Sydney 26. januar 1788.Australia Day er ikke hva den en gang var. Eller hva jeg har blitt fortalt at den var. Det jeg hadde hørt var at dagen var en stor kollektiv fridag hvor butikker og museer har stengt (som den eneste dagen i tillegg til 1. juledag), og at den ble benyttet til favorittsysselen som er picnic med BBQ og cricket i nærmeste park. Det er noe spesielt med nasjonaldager... så i motsetning til de fleste andre på hostellet kledde jeg meg i min fineste dongeribukse og T-skjorte og dro til sentrum. Der skulle det være formell flaggheising. Sermonien hadde nok ikke blitt godkjent av Dronningen med flaggheisere som satt henslengt og ventet på sin tur, ett flagg som ikke gikk helt til topps og en gast som besvimte. Men ellers gikk det greit. Etter sermonien, borgermesterens tale og inspeksjon av det militære kompaniet, gikk byens borgere i tog til nærmeste park. Dette minnet om norske borgertog på 17. mai. Det eneste som manglet var norske bunader og russ. Politiets musikkorps, bowlinglubben og badevaktene viste seg frem sammen med innflytterforeninger fra de fleste land (men ingen skandinaiske). Gjennom hele dagen la det formele programmet vekt på å vise de ulike kulturene som er representert i landet. Parken var omdannet til en stor utstillingsplass og fornøyelsespark. Dette var dagen for alle idrettslag, radiostasjoner, hundeklubber, bannvesen osv osv til å vise seg frem. Innomellom var det noen grønne ledige flekker store nok til å brette ut pledd, for picnic må til..Jeg lekte også solt borger av Melbourne og fulgte etter toget til parken. Men jeg fortsatte gjennom parken og til det heldags musikarrangementet som jeg hadde klart å få billett til. I reklamen stor det at Australias heteste DJ`er og band skulle spille. Kult! Området hadde seks scener hvor det gikk parallelle konserter. Konsert og konsert... på de tre timene jeg var der var det kun DJ`er som spilte. Og alt hørtes likt ut i mine ører. Etter tre timene med de samme dunkerytmene fikk jeg nok og gikk. Ti timers raveparty er mer enn hva jeg klarer..Om kvelden dro jeg tilbake til sentrum og en stor gratis konsert/forestilling. Et utall av musikk- og dansegrupper fremførte alt fra aborginsk velkomstdans til indisk magedans og hippop. Det hele ble avsluttet som seg hør og bør med fyrverkeri. Australia Day er altså ikke bare en gedigen picnic, men også "17.mai-tog" og markedslass, for ikke å glemme rave og raketter.Som hjemme er det også her noe venting mens toget gjør seg klar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingrid Njerve - 18 juli 2007 21:53

Jeg ble møtt på flyplassen i Kristiansand av en velkomstkomite med norske flagg og sommerblomster. Etter 39 timers total reisetid var det deilig å komme hjem, og særlig til en slik velkomst.   Jeg forlot Perth en vintermorgen med 14 grader og landet...

Av Ingrid Njerve - 16 juli 2007 19:31

Jeg har vært på rundreise i Australia. I nesten ni måneder. De røde strekene i kartet under er ruten jeg har kjørt og utgjør tilsammen 43.377 kilometer.   Australia er et fantastisk land med masse å by på. En rekker likevel ikke å se alt, men må vel...

Av Ingrid Njerve - 16 juli 2007 19:20

Det er under tolv time igjen av oppholdet mitt i Australia. Jeg ligger i sengen og burde egentlig sove. I steden for tenker jeg på alt det kjekke jeg har opplevd i dette landet.   Noe av det jeg kommer til å savne er alle fargene. Australia har et v...

Av Ingrid Njerve - 15 juli 2007 19:07

Alle snakker om de farlige dyrene de har i Australia. Bl.a finnes mange av de giftigste slangene her. Det gikk derfor et støkk i meg da jeg allerede en av mine første dager så en slange på veien. Og det var mange av de, - en hel familie.   Skuffelse...

Av Ingrid Njerve - 15 juli 2007 19:04

På min rundtur har jeg truffet mange forskjellige folk. Mange utenlandske turister som meg, men også landets egne innbyggere. Australienere har selvsagt, som alle andre, sine ting som de er gode og mindre gode til. Dette er hovedinntrykket som jeg si...

Ovido - Quiz & Flashcards