Alla inlägg den 2 januari 2007

Av Ingrid Njerve - 2 januari 2007 12:23

Etter nyttårsfeiring i Sydney reiste vi videre til Katoomba som ligger i Blue Mountains ca en time vestover. Navnet Blue Mnt kommer av den blå disen som ofte ligger i dalen og som er et resultat av oljen eucalyptustrærne gir fra seg. Området er et eldorado for turgåing. Selv holdt jeg meg mest til baner. Og det er mange av de i Katoomba; Først tok jeg en jernbane som var 450 m lang med høydeforskjell på 250 m. På det bratteste var hellningen 52 grader. -Det føltes som vi gikk beint ned. Opprinnelig ble jernbanen bygget til å frakte kull opp fra en kullgruve, men etter at gruven ble stengt i 1945 ble banen omgjort til å frakte turister. Det var god utsikt på turen, men jeg hadde egentlig nok med å holde meg fast.. Deretter var det den meget tryggere vianten kabelbane. Denne banen gik fra same utgangspunkt og ned i regnskogen hvor vi gikk en runde på plankesti. Den siste banen var også en kabelbane - som gikk forbi Katoomba Falls. En enkel måte å se det på (og den eneste for meg).Ellers er det "De tre søstre" som er den store attraksjonen i Blue Mnt. Under er et bilde av søstrene samt noe av regnskogen under. Kanskje dere ser det blå lyset også...?

Ovido - Quiz & Flashcards