Alla inlägg den 6 januari 2007

Av Ingrid Njerve - 6 januari 2007 13:48

Da jeg att i drosjen på vei inn til Perth etter ankomst 29. oktober fortalte sjåføren at det akkurat hadde snødd på Tasmania. Det var uvanlig så seint på våren. Da vi var i Sydney nyttåshelgen regnet det i løpet av alle dagene - heldigvis unntatt seve nyttårsaften. Vanligvis ligger de på stranden med heteslag på denne tiden av året, og kun 25 grader og regn er unormalt for årstiden.Da jeg var i Esperance (sørvest i Australia) i november var det skogbranner i området, og jeg tenkte derfor at det var bra da de fikk regn i begynnelsen av januar. Men regnet de fikk skapte oversvømmelser og byen er nå erklært som et naturkatastrofeområde. Dette regnet pleier å falle nord i landet som har regntid i desember/januar.I samme nyhetssending fortalte de at den stoe elven Murray, som kommer ut ved Adelaide, har en katastrofalt lavt vannstandsnivå. 90% av befolkningen i staten South Australia er helt eller delvis avhengig av vanforsyning fra denne elven.Nå befinner jeg meg i Batemans Bay, et feriested på kysten ca tre timer sør for Sydney. Her er det varmt (ca 28 grader), sol, en del vind. Etter hva jeg forstår; helt normalt.

Ovido - Quiz & Flashcards