Alla inlägg den 12 januari 2007

Av Ingrid Njerve - 12 januari 2007 11:04

Etter en måned med hyggelig reiseselskap av mine foreldre er jeg nå aleine igjen. På min videre reise var det vanskelig å bestemme seg for om jeg skulle fortsette langs strendene eller kjøre via Snowy Mountains - Australias eneste fjell som har snø om vinteren. Jeg bestemte meg på vei inn i veikrysset, og det ble kysten. Det var usikkert en stund om noen av kystveiene måtte stenge på grunn av skogbranene som fremdeles herjer, men det har gått bra. Bra i forhold til at jeg kunne kjøre kystveien! Ellers går det ikke bra. Nå er det steder i Gipsland hvor flammene truer bebyggelse og de er flere bønder som har mistet dyr og høy.Kyststreknigen mellom Sydney og Melbourne er kjempeflott. Den ene stranden etter den andre, ispedd noen elver og laguner. Mange av tettstedene har sin historie fra hvalfangertiden, men nå har østerproduksjon tatt over. I tillegg til turisme. Tror aldri jeg har sett så stor tetthet av campingplasser, moteller, og hoteller. I by etter by lags hele kysten. Nå i sommerferien er det masse folk og stort sett fullt belegg. Men det må være stille om vinteren.. Hoveddelen av turistene er Australiere, og den viktigste grunnen til det er like enkel som idiotisk: Greyhound har ikke lenger rute langt denne kystlinjen. Greyhound er det største busselskapene i landet og kjører langdistanse mellom de store byene. Mellom Sydney og Melbourne kjører de nå raskeste vei i innlandet. Innehaveren på vandrerhjemet i Merimbula fortalte at han tidligere pleide å avvise 30 backpackere hver kveld i sommersesongen, nå er det unntaksvis av han ikke har ledig seng. Det betyr at det bare er backpackere med bil eller de som er spesielt interresserte og leter seg frem til lokale bussruter som er her. Greit nok for meg, men ikke for hostellene.De som ikke bryr seg om det er turister eller ei er kenguruene. Det er flere steder hvor det er like stor sannsynlighet for å se kenguruer som i dyrehager. Pebbly Beach og Pambula Beach er to slike steder. I Pambula traff jeg disse som trivdes svært godt ti meter fra campingområdets lekeplass hvor ungene lekte høylydt.

Ovido - Quiz & Flashcards