Alla inlägg den 1 januari 2007

Av Ingrid Njerve - 1 januari 2007 12:19

I midten av desember var jeg tre dager i Sydney. Hovedmålet mitt var da å finne overnatting for nyttårshelgen - som jeg heldigvis fant. Ellers brukte jeg tiden til å få litt oversikt over sentrum. Sydney er en STOR by med 4 millioner innbyggere. Men den er ikke Australias hovedstad, det er Canberra.. Jeg hadde hørt at byen hadde høydeforskjeller, og det er helt riktig. Det er flere bakker nord-sør enn øst-vest, men uansett så innebærer all forflytning stor fysisk aktivitet. Jeg fant et par lure veier, men det finnes nok flere for de som er lommekjent. Bussene er i hovesak tilgjengelig med stol, og er en god redning når kreftene tar slutt.Circular Quay/operahuset og Darling Harbour er flate områder perfekt for lett crusing og å se på folk. Elven er også temmelig flat og fergeturen oppover elven var en fin sightseing. I og med at jeg har sett så få av alle dyrene som de skryter av at de har her i landet, så var jeg en tur i dyreparken. Der så jeg bl.a wombat, possum og den fantastiske skapningen plathapus (en australier sa at Gud måtte ha hatt en dårlig dag da han skapte de; pattedyr som legger egg, har en lang flat snute og giftige pigger på bakføttene). Tidligere har jeg bare sett disse dyrene i flat utgave langs veiene.Jeg var tilbake i Sydney for å feire nyttår sammen med mine foreldre og resten av verden (det føltes slik). Det var ikke lengre mulig å ta bilde av operahuset uten å få med andre folk på bilde.. Men så var det skoleferie, helg og nyttår også. I tillegg til å beskue bygningen fra de fleste utsidige vinkler hadde vi også en interessant omvisning inne. Vi vandret også rundt området The Rock som var utgangspunktet for bosetningen i byen, og hadde en fergetur østover på elven.Sydney er skapt for feiringer. Og de kan det. NYE 2007 (som står for new year eve 2007) har sikkert vært planlagt siden 1. januar 2006.. Hele byen var pyntet med bannere med NYE 2007. Årets "tema" var Habour Bridge som går inn i sitt 75 år. Selve nyttårsaften stenges en del av byen for all trafik og bussene får midlertidige stoppeplasser - og selvsagt er det massevis av busser. De beste omådene langs elven er gjerdet inne og har en grense på hvor mange pesoner som slipper inn. Allerede kl 12 midt på dagen var det mange som hadde funnet seg en god plass og slått seg ned med pledd og picknikkurv. Vi tok bussen til sentrum i syvtiden på kvelden, og det var god stemning allerede der. Deretter var det bare å følge strømmen av folk. Vi gikk inn i et inngjerdet område som hadde utsikt til operahuset og brua (Mrs Macquaries Point) - for de som fikk utsikt vel og merke. Kl ni var det familiefyrverkeri. Et stort fantastisk fyrverkeri som lyste opp himmelen over byen. For oss var det spesielt bra med et slikt "prøve-fyrverkeri" slik at vi så hvor det var lurt å stille seg opp for det neste. Hovedfyrverkeriet ved midnatt var mer enn fantastisk. I ett kvarter lyste og smalt det over elven. Folk jublet og klappet. Jeg så noen få personer med stjerneskudd, men ingen pivate raketter. Alt fokus var på den store felles forestilingen. Og da alt var slutt gikk de pent og pyntelig (om enn litt i sikksakk) tilbake til byen og til sin buss. Etterpå har jeg hørt fra Norge at fyrverkeriet i Sydney er verdens beste :)

Ovido - Quiz & Flashcards