Alla inlägg den 21 november 2006

Av Ingrid Njerve - 21 november 2006 04:13

Hva er det som blir større jo mer en tar bort? Rett svar er: hullet. Dette forsker de på flere steder i Australia, men lengst har de kommet i Kalgoorlie. Her har hullet blitt så stort at det kalles Super pit. Det sies også at når en har sett den store steinen og det store hullet så har en fått med seg det viktigste. Den store steinen (Uluru) skal jeg ta en titt på en gang etter påske, men det store hullet har jeg nå sett. Og det er stort - 500 m dypt, 3,8 km langt og 1,35 km bredt. Fra toppen ser det ut som det er mange lekebiler som kjører rundt på gøy. Men det er ikke små lastebiler. Ett dekk som ligger på bakken rekker meg til haken når jeg sitter i stolen. Det er heller dårlig med grønne skoger ute i ørkenen. Ett og annet tre, og en god del buskkratt er det nærmeste en kommer. I ørkenstrøk er det vanligvis varmt, og det var her at mitt kjære termometer sprakk. Etter lærdom fra tidligere reiser hadde jeg nemlig tatt med meg et termometer. På den måten kunne jeg følge med på hvor varmt det til en hver tid var. Men det viste seg at mitt termometer var produsert for et mer norskt klima med minus 20 og pluss 40 som ytterpunkter. Det er ikke nok for et termometer som ligger i bilen i Kalgoorlie..

Ovido - Quiz & Flashcards