Alla inlägg den 26 april 2007

Av Ingrid Njerve - 26 april 2007 15:28

Mine fire første dager i Cairns har flydd av gårde. Slikt skjer gjerne i et avslappende miljø. For dette er en by hvor folk virkelig er på Ferie. Både internasjonale backpackere og sørboende australienere som allerede lengter etter sommeren. Når jeg tenker meg om så har jeg faktisk gjort en del, men det er primært organisering som bl.a bil, flybillett og snorklemuligheter. Bilen er igjen frisk, flybillett er fremdeles en utfordring og snorkling har jeg funnet en løsning på.


I går var jeg derimot TURIST. Da tok jeg Skyrail opp i luften over tretoppene i regnskogen. "Skyrail" er Fløybanen i en mye lengre utgave. Den strekker seg over 7,5 km og gjør to stopp på veien hvor en kan utforske regnskogen fra bakkenivå samt skue utover en foss. Høyeste punkt er 545 moh og halveis opp dit merket jeg et temperaturfall.


I tillegg til å se regnskogen fra øverst til nederst, fikk jeg se området rundt Cairns i fugleperspektiv. Hvordan fjellkjeden Great Dividing Range stiger rett opp, og kun små tunger av flat mark er igjen til en liten by. En Quantas-flyger jeg traff i B Homestead fortalte at det ikke alltid er lett å manøvrere flyene mellom fjellkjeden og sjøen. Godt jeg kommer med bil..


Som ordentlig turist kjøpte jeg dette fantastiske bildet:

Ovido - Quiz & Flashcards