Alla inlägg den 16 februari 2007

Av Ingrid Njerve - 16 februari 2007 12:08

Rundt Sydney ligger strendene tett, som perler på en snor. Bondi ligger nærmest setrum og er et must for alle packpackere. Deretter kommer Tamarara, Bronte og Coogee. De ligger alle nydelig til mellom klippene og husene som klorer seg fast i skråningene. I det kuperte landskapet er det bare plass til smale veier og flere av de er enveiskjørte. Jeg fulgte denne ruten som har en fantastisk utsikt rundt hver sving.Men. Jeg stoppet ikke. Hvis jeg i det hele tatt fant en parkeringsplass så var den på et annet høydenivå enn stranden, og det var alt for varmt til å slite seg rundt på styrketreningstur.Langs Bondi gikk det riktig nok en strandpromenade som også hadde noen restauranter, cafeer og butikker på samme nivå. Men hostellene var alle utilgjengelige med trapper over minst en etasje, og uten heis.Det største av alle perlere er Manly. Fergen fra Sydney sentrum tar 30 minutter til Manley som er et litt roligere alternativ enn Bondi. Det er flere strender her, og jeg trillet langs tre av dem. De har alle strandpromenader, cafeer, toaletter, ramper til sanden og gressplen med trær og benker. I området mellom strendene ligger sentrum med gågate, butikker og restaurante på et fullstendig flatt område. Det finnes kuppert tereng i Manly også, men dit trengte jeg ikke å rulle. Min favorittperle er uten tvil Manly. I tilleg til det jeg har nevnt har plassen også en atosfære som er lett å like.Under er bilde av meg med Manly i bakgrunnen. Fotograf er Margit som intervjuet meg til Sjømannskirkens blad, og som også ga meg en glimrende sightseeing.

Ovido - Quiz & Flashcards