Direktlänk till inlägg 24 juni 2007

Tid for veddeløp

Av Ingrid Njerve - 24 juni 2007 04:57

Broome er ikke nødvendigis kjent for veddeløp, men tilfeldighetene ville det slik at det er her jeg har deltatt i slike aktiviteter. I går var det hester og i dag krabber..


Da jeg startet som traine i Statoil inngikk et intensivkurs i hesteveddeløp. En stor takk til Totland og Bjelland som gjennom sine tålmodige forklaringer gjør at jeg selv i dag er i stand til å overleve på en travbane. Som de lærte meg sjekket jeg programmet for gode trenere og jockeyer, hestenes tidligere seiere og pengepremier, samt informasjon om form og (selvsagt) kule navn. Jeg klarte nesten å fylle ut kupongen riktig..

 


Og jeg vant!! Hele 30 kr. Fordelt på tre hester. I sum tapte jeg penger, men var storfornøyd med at jeg i det hele tatt vant noe.


Etter to løp forlot jeg banen. Noe som visstnok var en dum beslutning. For etter hesteløpene hadde det vært Two-up (kron og mynt spill) og levende musikk. Det var visst da Festen startet.


I dag fortsatte fortsatte jeg på gamblingstien med krabbeløp. Mitt tidligere reisefølge Katja hadde fortalt meg om det berømte Crazy Crab Race som går hver søndag. Men det var ikke mer berømt en at jeg måtte spørre flere for å få pubens navn og ca starttidspunkt. Dette er forresten en begivenhet som Lonley Planet fremdeles ikke har fått snusen i :)


Sammen med Esther fra Sveits og Sharon fra Melbourne dro jeg til Satay Hut. Og som den lokale tradisjonen er så startet vi med søndagsmiddag; oksestek med poteter og grønnsaker.


Så var sirkuset i gang. Det var i alt seks løp hver med åtte deltakere. Før hvert løp kunne vi kjøpe lodd - og åtte vinnere valgte hver sin deltager. Krabbene (som i følge mine øyne lignet mest på kreps..) ble plassert i en boks i midten av banen. Startskuddet gikk og boksen ble hevet. Noen krabber spurtet i vei med det samme, mens andre hadde problemer med å stable beina under huset sitt. Den som først kom utenfor den opptegnet sirkelen vant og eieren kunne hente sin (penge-) premie. -Alle krabbene skulle slippes fri på stranden dagen etter.


Jubelen var stor da vi endelig vant en krabbe i løp nr 5 - Fishing Maiden. Vi valgte krabbe nr 7 Nucular FISHING som skulle konkurere med: Drop Me A LINE, BAIT Out og Hell, ROD Sterling, BOAT e Sold, BURLEY Ives, SAIL Ine Drip og Playing HOOKey.


Det ble ingen seier på vår Nucular FISHING, jeg tror ikke en gang den klerte å krysse mållnjen før den ble plukket av løpsbanen.


Vi gikk fornøyde hjem etter en morsom kveld utenom det vanlige.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingrid Njerve - 18 juli 2007 21:53

Jeg ble møtt på flyplassen i Kristiansand av en velkomstkomite med norske flagg og sommerblomster. Etter 39 timers total reisetid var det deilig å komme hjem, og særlig til en slik velkomst.   Jeg forlot Perth en vintermorgen med 14 grader og landet...

Av Ingrid Njerve - 16 juli 2007 19:31

Jeg har vært på rundreise i Australia. I nesten ni måneder. De røde strekene i kartet under er ruten jeg har kjørt og utgjør tilsammen 43.377 kilometer.   Australia er et fantastisk land med masse å by på. En rekker likevel ikke å se alt, men må vel...

Av Ingrid Njerve - 16 juli 2007 19:20

Det er under tolv time igjen av oppholdet mitt i Australia. Jeg ligger i sengen og burde egentlig sove. I steden for tenker jeg på alt det kjekke jeg har opplevd i dette landet.   Noe av det jeg kommer til å savne er alle fargene. Australia har et v...

Av Ingrid Njerve - 15 juli 2007 19:07

Alle snakker om de farlige dyrene de har i Australia. Bl.a finnes mange av de giftigste slangene her. Det gikk derfor et støkk i meg da jeg allerede en av mine første dager så en slange på veien. Og det var mange av de, - en hel familie.   Skuffelse...

Av Ingrid Njerve - 15 juli 2007 19:04

På min rundtur har jeg truffet mange forskjellige folk. Mange utenlandske turister som meg, men også landets egne innbyggere. Australienere har selvsagt, som alle andre, sine ting som de er gode og mindre gode til. Dette er hovedinntrykket som jeg si...

Ovido - Quiz & Flashcards