Alla inlägg den 21 juni 2007

Av Ingrid Njerve - 21 juni 2007 15:25

Jeg er ikke ferdig med denne reisen før jeg planlegger neste... Jeg vet ikke når, men at jeg skal tilbake til Australia - det er ganske sikkert.


Og på listen over ting jeg da bør gjøre har jeg ført opp Kimberly. Kimberly er et fantastisk område som strekker seg fra ca Darwin til ca Broome. Det har "alt" og samtidig er det få som reiser her. Men jeg må ha 4 WD slik at jeg kan kjøre Gibbs Road.


Det er neste gag. Nå skal jeg glede meg over det jeg har sett av Kimberly og nyte resten av turen til Perth.

Av Ingrid Njerve - 21 juni 2007 04:54

Kimberlyområdet (fra ca Darwin til ca Broome) er det eneste området i Australia hvor Boab-trær vokser naturlig. Trærne ser ut som om de står opp-ned. Med røttene opp. Trærne har slektninger i Afrika, og de tror at den første nøtten kom sjøveien fra Madagaskar.


Aborginerne bruker det meste av treet. Fruktkjøttet inne i nøttene er en rik C-vitaminkilde, røttene til unge trær brukes til mat og medisin, rep kan lagen av bark og etter regnvær kan vann hentes fra hule trær. Blant annet.


Det er vaskelig å fastslå alderen på Boab-trær fordi gamle trær er hule i midten. Det er de hule trærne som europeerene klarte å benytte seg av. Til overnattigssted for fanger som ble transportert over lengre strekninger. Fangene var (selvsagt) aborginere som ble fanget for å jobbe som perledykkere, eller som hadde drept og spist en av kuene som gikk "fritt" rundt.


Dette er Boab Prison Tree utenfor Derby som en tror er 1500 år gammelt.

Ovido - Quiz & Flashcards