Direktlänk till inlägg 16 juni 2007

Footy i Darwin

Av Ingrid Njerve - 16 juni 2007 04:48

Endelig litt sport igjen! Det er lenge siden jeg var i Melbourne - byen hvor jeg har hatt alle mine andre sportslige opplevelser. Australsk fotball (eller footy som det også kalles) er en av de særegne sportsgrenene som jeg har hatt lyst til å se. Men så var det det der med å være i rett by på rett dag...


Denne gangen passet det og jeg fikk tak i billett til kampen mellom Western Bulldogs (fra Melbourne) og Fremantle (fra Fremantle utenfor Perth). Ikke spør hvorfor to lag reiser til motsatt side av landet for å spille en kamp i et klima de ikke er vant til. Kanskje en bit distriktspolitikk? I Darwin ble de i alle fall ønsket velkommen av hver sin ca like stor tilhengerskare. Forberedt skal lagene ha vært. Jeg leste i programmet at begge lag (som nå i vintersesongen er vant til 15 grader) har forberedt seg med trening i varmekamre de siste tre ukene. Vinter i Darwin betyr i underkant av 30 grader.


Det er sikkert en tykk regelbok også for footy, men hovedlinjene var ganske enkle å finne ut av: Hvert lag har 18 spillere på banen. Det spilles fire omganger som hver er på rundt 30 minutter. Ballen er avlang og kan sparkes, bæres eller kastes. Målet består av fire loddrette målstenger. Sparkes ballen inn mellom de to midterste stengene gir det 6 poeng (goal), mens en ball som sparkes inn i de to sektorene på siden gir 1 poeng (point). Det er totalpoengene som teller.

 


Av og til springer det noen knall gule personer rundt på banen. Naboen var hjelpsom og fortalte at de sprang med beskjeder fra treneren til spillerene. Resten av reglene fant jeg ikke ut av, men på meg virket det som at det meste var lov og at spillet sjelden stoppt opp.


Ligakamp i footy, som så masse annet i dette landet, får familier til å pakke campingstoler og mat. Alkohol kunne kjøpes på området, et tilbud mange benyttet hyppig. Jeg kommer aldri til å bli vant til det enorme alkoholkonsumet i selskap med barn. Kanskje det bare er jeg som merket meg den lille gutten som spurte foreldrene om de skulle gå hjem i dag..


Stemningen på kampen var elektrisk (som min tilskuernabo sa), Bulldogs vant over favoritten Fremantle og jeg har endelig sett footy.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingrid Njerve - 18 juli 2007 21:53

Jeg ble møtt på flyplassen i Kristiansand av en velkomstkomite med norske flagg og sommerblomster. Etter 39 timers total reisetid var det deilig å komme hjem, og særlig til en slik velkomst.   Jeg forlot Perth en vintermorgen med 14 grader og landet...

Av Ingrid Njerve - 16 juli 2007 19:31

Jeg har vært på rundreise i Australia. I nesten ni måneder. De røde strekene i kartet under er ruten jeg har kjørt og utgjør tilsammen 43.377 kilometer.   Australia er et fantastisk land med masse å by på. En rekker likevel ikke å se alt, men må vel...

Av Ingrid Njerve - 16 juli 2007 19:20

Det er under tolv time igjen av oppholdet mitt i Australia. Jeg ligger i sengen og burde egentlig sove. I steden for tenker jeg på alt det kjekke jeg har opplevd i dette landet.   Noe av det jeg kommer til å savne er alle fargene. Australia har et v...

Av Ingrid Njerve - 15 juli 2007 19:07

Alle snakker om de farlige dyrene de har i Australia. Bl.a finnes mange av de giftigste slangene her. Det gikk derfor et støkk i meg da jeg allerede en av mine første dager så en slange på veien. Og det var mange av de, - en hel familie.   Skuffelse...

Av Ingrid Njerve - 15 juli 2007 19:04

På min rundtur har jeg truffet mange forskjellige folk. Mange utenlandske turister som meg, men også landets egne innbyggere. Australienere har selvsagt, som alle andre, sine ting som de er gode og mindre gode til. Dette er hovedinntrykket som jeg si...

Ovido - Quiz & Flashcards