Alla inlägg under maj 2007

Av Ingrid Njerve - 8 maj 2007 01:26

Akkurat na er jeg pa Magnetic Island, en oy utenfor Townsville pa ostkysten av Australia. Den siste tiden har jeg kun oppholdt meg pa steder uten dekning for internett og mobiltelefon. Kommer sterkere tilbake om kort tid.


Har det bra og reiser fortsatt sammen med Katja.

Av Ingrid Njerve - 8 maj 2007 01:23

Jeg har dykket pa korallrevet! Her tenkt a fortelle mer om det, men forelopig er det dorlig med nettkontakt. Under er en liten forsmak :)


Berettelsen er lagt inn på 29 april - Som fisken i Cairns.


Av Ingrid Njerve - 7 maj 2007 13:10

I det siste har jeg sett mange Warning-skilt. Mot krokodillefare,  stingerfare, osv. Alle steder det er eller kunne vært en bekk, står det skilt som sier at krokodiller kan komme å spise oss hvis vi bader.


Men nå er det jeg som skal advare de av dere som vurderer å reise til Townsville. IKKE BO PÅ Transit Center Backpacker!! Det eneste hostellet som har trappefri adkomst har beklageligvis udefinerte småkryp i sengene.


Etter å ha drept åtte kravlende ting ante jeg uråd og flyttet meg ut av den nyoppredde sengen. Den stakkars jenta på bakvakt hadde nok hørt om problemet tidligere, for hun spurte om vi ville bytte rom. Det eneste var at det ikke var flere ledige nedrekøyer - og en vekker ikke sovende jenter ved midnatt for å be dem bytte seng, det vet en hver idiot.


En rask undersøkelse viste at det var min madrass som var overbefolket. Så det ble til at vi beholdt rommet, men at jeg byttet seng. På det tidspunktet var vi så slitne og forbanna at det eneste fornuftige var å rømme inn i drømmeverden.


Neste morgen evakuerte vi tidlig, spiste frokost i en park og gikk til turistinformasjonen hvor vi brettet ut vår frustrasjon og skrev en formell klage. Skapningene og deres egg er selvsagt dokumetert - hvis noen er spesielt interressert.


For å veie opp vårt dårlige inntrykk at Townsville gikk vi deretter på Reef HQ Aquvarium. Her gikk vi forbi, rundt og under akvarum med alle de eventyrlige tropiske fiskene. Det var nesten som å være på ny snorkletur :)


Her er noen av fiskene vi kjente igjen fra snorkleturen, men nå i litt bedre farger.

Av Ingrid Njerve - 6 maj 2007 13:51

Australia er verdens tørreste land. Men også her kan det regne.


Landets våteste sted er Tully på østkysten, noen timer sør for Cairns. Her regner det i gjennomsnitt litt over fire meter i året. Rekorden er fra 1950 og lyder på 7,9 meter.


Midt i byen er dette markert med en stor gummistøvel som rager 7,9 meter. Den lille prikken på toppen av støvelen er Katja..

Av Ingrid Njerve - 4 maj 2007 14:01

Katja og jeg har trålet store deler av Tableland-området i nærheten av Cairns for å få med oss alle de beste fossefallene. Det er mange av de. Jeg vil ikke utfordre deres tålmodighet med å vise bilder fra alle, men ett må dere tåle å se. Dette er Wallamann Falls som er den fossen i Australia med det lengste fallet på 268 meter. Kulpen under faller er 20 meter dyp.

Wallamann Falls


En annen viktig del av kjøringen rundt i regnskogen er jakten på dyrene Platypus (et merkelig dyr som jeg har fortalt om før) og Cassowary (verdens største ikke-flygende fugl). Begge disse trives i dette området. Dessverre er det gjerne slik at det en leter etter gjemmer seg godt. På den måten gir alle varselskiltene langs veien bare falske forhåpninger.


Men da vi i dag tok feil av stien og i steden for en foss kom frem til en liten dam.... så vi fullt av små skilpadder son svømte rundt. Det var minst 20 stykker inkl bestemor, foreldre og barn i to årskull (etter vår amatørmessige bedømming). De var fantastiske svømmere og beveget gjerne hver av de fire føttene i ulik vinkel og hastighet.


Moralen er altså: Fosser finnes ved å lese kart, dyrene gjør som de selv vil.

Ovido - Quiz & Flashcards