Direktlänk till inlägg 31 maj 2007

Selvtilfredshetens Highway

Av Ingrid Njerve - 31 maj 2007 09:22

Med østkysten unnagjort var det på tide å snu frontlyktene tilbake mot Darwin. Fra Gold Coast er raskeste vei Matilda Hwy til Mt. Isa, deretter Hwy til Threeway og så Stuart Hwy det siste stykket.


Matilda Hwy går gjennom en del av outback som er flinke til å promotere seg selv. Det virker som at de fleste av byene er hjemsted for ett eller annet som krever et eget museum. I begynnelsen var det interressant. Så ble det sjarmerende å se hvor stolte australienerne er av sin egen 300 år unge historie. Til slutt ble det for mye av perspektivløs selvdigging og selvtilfredshet. Det hendte at noen forsøkte å inkludere Aborginernes 60.000 årige historie, men det var liksom ikke den samme gløden over det...


Dette er noen av de stoppene jeg gjorde:


Toowoomba - ligger knappe to timer inn i landet fra Brisbane. Dette er den største innlandsbyen i Queensland med 100.000 innbyggere og ligger på toppen av fjellkjeden Great Dividing Range. Utsikten mot slettelandskapet i vest er nydelig, men byen i seg selv er bare en by.


Roma - er stedet hvor Australias første naturgass og kondensat ble funnet. Defor var det naturlig med et stopp! Det var vann de hadde strevd lenge med å finne da det den 16. oktober 1900 sprutet gass og gjørmevann opp av borehullet. Skuffelsen var stor over at alt de fant, etter å ha brukt masse ressurser på boring, var udrikkelig vann. I fem år strømmet gassen opp mens de lurte på hva de skulle gjøre med den. Så bestemte de seg; Roma var den første byen i Australia med gassfyrte gatelykter og folk strømmet på for å se vidunderet. Etter den 10. natten slukket lampene. Det var slutt på gassen. Senere er det boret mer og Roma har fremdeles produserende gassbrønner.


"Kenguruland" - En ambulansekonferanse hadde beslaglagt alle overnattingsmulighetene i Roma, så jeg kjørte videre til neste by; Mitchell. Jeg kjørte dette stykket om kvelden og langs veikanten var det ikke vanskelig å få øye på kenguruer. De stod som hypnotisert med hendene dandert på typisk kenguruvis. Det var som om de visste at de ikke burde krysse veien. Likevel var det mange som gjorde nettopp det og neste morgen kjørte jeg slalåm mellom alle de døde kenguruene. Jeg har aldri sett så kort avstand mellom roadkillene, så dette må helt klart ha vært kenguruenes land.


Barcaldine - er vertsby for museet The Australian Workers Heritage Center. Med lønns- og arbeidsvilkår som fagfelt var også dette en naturlig stopp. En av de mest kjente streikene i Australia var da saueklipperne nektet å signere "saueklipperavtaler" i 1891. Streikekomiteen hadde sine møter under et tre i Barcaldine. Streiken var også grunnlaget for dannelsen av partiet Labor to år senere. Resten av museet var en "hyllest" til ulike yrkesgrupper, bla en gammel togsatsjonsbygning, et postkontor og sykehusutstyr. Inners inne var det en egen utstilling om kvinner i arbeidslivet. En av kvinnene var Catherine Helene Spence som var Australias første publiserte kvinnelige romanforfatter og Australias første valgte kvinnelige politiker. For alt sitt banebrytende arbeid er Catherine hedret med sitt portret på pengeseddelen av lavest valør.


Longreach - er byen som jeg på forhånd hadde hørt hadde gode museer. Quantas - forkortelse for Queensland And Nothern Territory Air Service - hadde sitt første hovedkvarter her. En begivenhet og selskapshistorie som selvsagt krever et museum. The Australian Stockman`s Hall of Fame er den andre store attraksjonen i byen. Dette er en hyllest til pionerene. I inngangspatien henger det 13 plakater. De 12 første presenterer Australias pionerer som oppdaget landet. F.eks Burke, Oxley og Stuart som alle har fått Highwayer oppkalt etter seg. Plakat nr 13 forteller i generelle ordelag at alle oppdagerne var avhengig av lokalkjente aborginere til å vise dem veier, pasasjer og vannkilder. Hvor mye var det de egentlig oppdaget? Det var på dette tidspunktet at jeg fikk nok av selvdiggingen og selvtilfredsheten, og derfor evakuerte jeg..


Winton - var neste by. De er kjent for å være stedet hvor "Banjo" skrev sangen Waltzing Matilda - Australias andre nasjonalsang. En hendelse som også krevet et museum. Men som sagt, jeg hadde fått nok.. I steden for gikk jeg for å se deler av skjelettet til Elliot - den største dinosauren som er funnet i Australia; nesten fire meter høy, ca 20 meter lang og ca 25 tonn tung mener de at han har vært. Det virkelig spennende i dette området ligger 115 km utenfor byen, i Lark Quarry. Det går bare grusvei dit, og det kan jeg ikke kjøre på med leiebil. I Lark Quarry er det 3300 fotavtrykk etter dinosauruser - avtrykkene er laget av en stor dinosaur som jaktet på 150 små dinosaurer (den minste typen var 22 cm høy). For 93 millioner år siden. Fotavtrykkene har bidratt til at forskere har kunnet regne seg frem til størrelse, hurtighet, bevegelsesmåte osv på disse forhistoriske skapningene. Herfra hentet de også inspirasjon til flere av scenene i filmen Jurasaic Park. I Winton tar de den helt ut og har søppelspann formet som dinosaurfot.


Mc Kinlay - er hjembyen til det berømte Walkabout Creek Hotel. Stedet har 20 innbyggere og etter Lonley Planet sin mening er hotellet den eneste grunnen til at "byen" fremdeles eksisterer. Hvordan har hjernecellene det? Klarer de å huske hotellets navn? Dette var ett av innspillingsstedene til Crocodile Dundee.


Mt. Isa - her hadde jeg vært før og da besøkte jeg byens dinosaurmuseum. Denne gangen lærte jeg at i tillegg til å ha gruvedrift midt i byen, markedsfører de seg selv som rodeoens hovedstad. For de som ønsker å vite det..


Resten av veien hadde jeg kjørt tidligere og gjorde derfor ingen spesielle stopp. Men jeg må igjen nevne:


Threeway - krysset hvor tre veier møtes... Dette var min tredje gang gjennom krysset og nå har jeg kjørt inn en gang fra her av de tre retningene. Jippi.


Fremme i Darwin følte jeg meg lommekjent da jeg parkerte på "min" faste parkeringsplass ved hostellet :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingrid Njerve - 18 juli 2007 21:53

Jeg ble møtt på flyplassen i Kristiansand av en velkomstkomite med norske flagg og sommerblomster. Etter 39 timers total reisetid var det deilig å komme hjem, og særlig til en slik velkomst.   Jeg forlot Perth en vintermorgen med 14 grader og landet...

Av Ingrid Njerve - 16 juli 2007 19:31

Jeg har vært på rundreise i Australia. I nesten ni måneder. De røde strekene i kartet under er ruten jeg har kjørt og utgjør tilsammen 43.377 kilometer.   Australia er et fantastisk land med masse å by på. En rekker likevel ikke å se alt, men må vel...

Av Ingrid Njerve - 16 juli 2007 19:20

Det er under tolv time igjen av oppholdet mitt i Australia. Jeg ligger i sengen og burde egentlig sove. I steden for tenker jeg på alt det kjekke jeg har opplevd i dette landet.   Noe av det jeg kommer til å savne er alle fargene. Australia har et v...

Av Ingrid Njerve - 15 juli 2007 19:07

Alle snakker om de farlige dyrene de har i Australia. Bl.a finnes mange av de giftigste slangene her. Det gikk derfor et støkk i meg da jeg allerede en av mine første dager så en slange på veien. Og det var mange av de, - en hel familie.   Skuffelse...

Av Ingrid Njerve - 15 juli 2007 19:04

På min rundtur har jeg truffet mange forskjellige folk. Mange utenlandske turister som meg, men også landets egne innbyggere. Australienere har selvsagt, som alle andre, sine ting som de er gode og mindre gode til. Dette er hovedinntrykket som jeg si...

Ovido - Quiz & Flashcards