Alla inlägg den 2 december 2006

Av Ingrid Njerve - 2 december 2006 13:17

Dette var en by jeg hadde store forventninger til. Av en eller annen grunn har jeg alltid forbundet Melbourne med musikk og konserter. Det er visst ingen spesiell by i så henseende, men likevel gikk jeg rett på en heldags gratiskonsert i sentrum. Og det på min første dag. Byer får stjerne i margen av meg for slikt! Værmessig måtte jeg finne frem igjen jakke og skjerf. Overgang fra 43 til 20 grader i løpet av tre dager føltes stor.Melbourne er hovedsted i Victoria og har rundt 3,6 millioner innbyggere. Selve City (det heter City og ikke Down Town i Australia) føles ikke så veldig stort, og den gratis turistbussrunden ga et greit overblikk. Alle de andre spennende bydelene må vente til jeg kommer tilbake. For denne gangen var jeg bare "innom" i to dager. Jeg kommer tilbake en gang i januar, og det gleder jeg meg til!Jeg fikk tid til å treffe Terje, sønn/bror av gode kolleger. Og med unntak av noen få telefonsamtaler var dette første gang på en måned hvor jeg snakket norsk.Typografi og tilgjengelighet:Sammenlignet med de to andre større byene jeg har vært i er Melbourne langt mer "kuppert". Det merkelige er at de lokale ikke selv ser det, de mener at byen er flat. Vel, den er ikke det. Som en av de syklende galningene så treffende sa om Nullabor Plain; "it seems pretty flat - in a car". Generelt stiger City litt opp fra Yarra River, hvor mye er ulikt for de enkelte gatene. Elisabeth og Swanston St har kun svar stigning. Et par steder var det korte "dytte"-stigning, ellers overkommelig. Turist Shuttel er en gratis turistbuss som går en fast runde i sentrum. Denne er tilgjengelig med stol. Det er noen få trikker som er tilgjengelige, under forutsetning av at en skal på/av de stoppestedene hvor det er oppbygd rampe. Dvs at trikk er noe en tar dit en kan og ikke dit en skal. Toget sjekket jeg ikke, men skal visstnok være tilgjengelig.Alle fortauer er nedsenket ved fotgjengfeltene, men det er flere buikker og spisesteder som har trinn inn. Flere enn i de adre byene jeg har vært i til nå. Det er likevel nok av trinnløse alternativer. Helt generelt har jeg inntrykk av at i Perth og Adeleide unnskylte de seg for dårlig tilgjengelighet - mens det egentlig var veldig bra. I Melbourne var de mer opptatt av det de hadde gjort, som feks kart over tilgjengelige toaletter. Men for all del; Melbourne stiller i en helt annen divisjon enn det jeg vanligvis er vnt til. Jeg er nok begynt å bli bortskjemt!

Ovido - Quiz & Flashcards