Alla inlägg den 3 juli 2007

Av Ingrid Njerve - 3 juli 2007 17:44

Med tilsammen 12 dager i Broome er dette et av de stedene jeg har oppholdt meg lenge.


Broome er en forholdsvis liten by med ca 15.000 innbyggere. Dette antallet vokser til rundt 50.000 i høysesongen nå på vinteren. Da er Broome ett av stedene hvor Australiere fra lenger sør reiser til på solferie. I juni er gjennomsnittstemperaturen 29 (dag) og 15 (natt), mens jeg har fått med meg en uvanlig kald periode med rundt 25 på dagtid og 10-12 på nettene.


Da jeg kom til Broome var det flere som fortalte at det var lite å finne på. Det er jeg ikke enig i. Men dette er den første byen jeg har vært i hvor jeg har vært overlykkelig for at jeg har hatt bil. Det er store avstander og bussene går ikke over alt. Så uten bil, tiltakslyst og fantasi kan det nok bli litt kjedelig.


Jeg har hatt mye å fylle dagene med:


- Perlemuseum, perlefarm, travløp, krabbeløp, skjelljakt, solnedgang og månetrapp har jeg allerede fortalt om.


- Ellers har jeg vært innom Broome museum og den japanske kirkegården. Begge med tydelig tilknytting til perleindustrien.


- Jeg har besøkt byens to strender. Town Beach ligger rett ved mangroveskogen, er forholdsvis liten og har rød sand. Den mer berømte Cable Beach ligger mot vest, er kjempelang og har hvitlig sand. Navnet sitt har den fått fordi det herfra ble lagt en kabel til Indonesia.


- Broome har verdens eldste utendørs kino som fremdeles er i drift. Sun Pictures hadde 90 års jubeleum i fjor, står i Guinness Rekordbok og er oppført på listen over verdens bevaringsverdige steder. En ville kanskje anta at det å ligge i innflyvingssonen til flyplassen er en ulempe, men i steden for reklameres det med realistiske lydopplevelser. På første rad, med beina plassert i rullestolen, ullpledd godt dadert rundt meg og poppkornet på fanget var Johnny Depp som pirat en utmerket opplevelse.


- Utenfor kysten av Broome er det mange fotavtrykk fra dinosaurer. Det har blitt funnet avtrykk av ni ulike arter og ved laveste lavvann kan noen av avtrykkene sees. Men dit var det umulig for meg å komme. I steden for har jeg sett avtrykk av avtrykkene..


Jeg har trivdes i Broome, men det er på tide å kjøre videre.

Av Ingrid Njerve - 3 juli 2007 17:41

Broome er en temmelig flat by. Den har en bakketopp og der ligger det kun et hotell. Derimot har byen spredt seg utover og det er lange avstander mellom sentrum, kjøpesenter, bystrand og Cable Beach. Bussen går hyppig, men det er bare gamle busser med tre høye trinn inn. For rullingser er derfor bilen en nødvendighet.


Kommunen har strand-rullestoler som kan leies. Men en må selv frakte stolen (som er stor og uhåndterlig) fra byen til stranden. Jeg tror også det er temmelig vanskelig å rulle stolen aleine.


Cable Beach har to steder hvor en kan kjøre inn med bil. Det ene stedet var det mulig for min bil å kjøre ned. Kult å kjøre på stranden! Når en først kommer ned på stranden går det ann å rulle med stol. Både Cable Beah og Town Beach har H-toalett og flat gressplen.


Alle butikker og de fleste restauranter har trinnløs inngang. Perlefarmen har trinnløs bygning, men for å komme om bord i båten fikk jeg hjelp av en sterk mann og inn på bussen brukte jeg krykker.


For tiden er det fire hosteller i Broome. Alle anbefales å holde seg borte fra Last Resort. Beaches at Broome er helt nytt, men har kun dobbeltrom på bakkenivå. Kimberley Klub er YHA, har ramper og H-dusj/-toalett. Derimot er det små rom og tre trinn ned til TV-kroken. Med unntak av en natt på YHA valgte jeg å bo på Cable Beach Backpacker. Her er alt på bakkenivå, rommene er større og hosteller er mindre. Men, det har ikke H-dusj eller -toalett.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards