Direktlänk till inlägg 29 oktober 2006

Fremantel

Av Ingrid Njerve - 29 oktober 2006 14:53

30 km sør for Perth ligger Fremantel, eller Freo som de sier... Det er veldig viktig å huske at Fremantel er en egen by og ikke en av forstedene til Perth. En av de gratis bussrutene går mellom Perth og Frematel, men det betyr ingen ting i denne sammenhengen. I Fremantel er det flust av seilbåter, og fine hus langs elven og sjøen. På flere områder minnet byen meg om Kristiansand rett før det store sommerinnrykket. Etter mine to første døgn i Perth dro jeg til Fremantel og den campingplassen hvor mine fantastiske bilfolk ferierte. Mitt budsjett rak bare til to netter i en hytte her, men deretter fant jeg et greit nok alternativ i YHA Fremantel. Ikke spesielt tilrettelagt for rullestol, men det beste hostellet i byen og godt nok for to netter. De dagene jeg var i Fremantel blåste det en del. Om sommeren er det denne vinden, kalt Fremantel Doctor, som gjør byen og området rundt Perth levelig med sine 40 grader. For min del var dette et kjølig jakke-vær, og viste hvor smart det er å ta med ullgenser også til Australia.I Fremantel stenger alle butikker kl 17, og det er tilnærmet umulig å oppdrive et sted som serverer mat mellom kl 15 og 17. Ellers er mye stengt på mandager og tirsdager - fordi det er åpent på lørdag og søndag... Jeg besøkte Maritime Museum som bl.a har utstilt Australias båt som vant American Cup (tror det var i ca 1985), og trillet ellers rundt i byen. Dette er en by hvor en ikke skal gjøre noe, virker det som. Bare gå i gatene, ligge på stranden eller surfe. Ev. gå i gatene og leke at en er en surfer.Den viktigste attraksjonen i Fremantel er Rottnest Island. Dette er en øy utenfor Fremantel/Perth, men for å komme ut dit må en ta båt eller ferge fra Fremantel. Så i turistbrosjyrene er det Fremantel som får lov til å ha Rottnest Island som avsnitt. På øya bo det i tillegg til 200 menesker 10.000 quoakkas som tilhører wallaby-familien og er på størrelse med en stor kanin. De første europeerene som kom hit trodde det var rotter og derav navnet. Jeg var så heldig å bli invitert med bilfolkene mine og deres familie og venner til Rottnest min andre dag i Australia. Vi kjørte en privat båt ut som hoppet godt i de store bølgene. Alex og Talie på hhv 8 og 12 tok meg med på quoakkas-jakt (inkl grundig innføring i denne skapningens liv og levnet) og etter et par forsøk så fant vi noen. På vår jakt så vi også mange påfulger som så ut til å trives godt side om side med menneskene.

 
 
Ingen bild

stine@vg.no

7 maj 2007 21:46

Hei, Ingrid! Sitter på kveldsvakt og snakker med handikapforbundet om tyverier av rullestoler. Da tenkte jeg på deg og søkte på navnet ditt. Snakk om å svinge seg! Er plutselig tilbake i 1989! Det var noen suverene måneder! Nå er jeg mamma til Anne Sofie(8) og Christine(6) på Nesodden. Sigrid har fått lille Emily som blir et år i juli.
Kos deg veldig på tur! Australia hadde vært noe det. Skal følge bloggen din videre! Pass på deg selv! Hilsen Anne Stine

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingrid Njerve - 18 juli 2007 21:53

Jeg ble møtt på flyplassen i Kristiansand av en velkomstkomite med norske flagg og sommerblomster. Etter 39 timers total reisetid var det deilig å komme hjem, og særlig til en slik velkomst.   Jeg forlot Perth en vintermorgen med 14 grader og landet...

Av Ingrid Njerve - 16 juli 2007 19:31

Jeg har vært på rundreise i Australia. I nesten ni måneder. De røde strekene i kartet under er ruten jeg har kjørt og utgjør tilsammen 43.377 kilometer.   Australia er et fantastisk land med masse å by på. En rekker likevel ikke å se alt, men må vel...

Av Ingrid Njerve - 16 juli 2007 19:20

Det er under tolv time igjen av oppholdet mitt i Australia. Jeg ligger i sengen og burde egentlig sove. I steden for tenker jeg på alt det kjekke jeg har opplevd i dette landet.   Noe av det jeg kommer til å savne er alle fargene. Australia har et v...

Av Ingrid Njerve - 15 juli 2007 19:07

Alle snakker om de farlige dyrene de har i Australia. Bl.a finnes mange av de giftigste slangene her. Det gikk derfor et støkk i meg da jeg allerede en av mine første dager så en slange på veien. Og det var mange av de, - en hel familie.   Skuffelse...

Av Ingrid Njerve - 15 juli 2007 19:04

På min rundtur har jeg truffet mange forskjellige folk. Mange utenlandske turister som meg, men også landets egne innbyggere. Australienere har selvsagt, som alle andre, sine ting som de er gode og mindre gode til. Dette er hovedinntrykket som jeg si...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<<
Oktober 2006 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards