Direktlänk till inlägg 28 oktober 2006

Ankomst til et nytt land

Av Ingrid Njerve - 28 oktober 2006 03:29

I løpet av mitt første døgn i Australia erfarte jeg australierenes gjestfrihet. På flyet satt jeg ved siden av en ei som underviste ved ett av Perths universiteter. Hun inviterte meg til å ta kontakt for en omvisning der. Noen timer senere overtok jeg leiebilen og ble samtidig invitert med på båttur dagen etter. Hvis dette er representativt, så er det ingen sak å reise aleine i ukjent land!Jeg hadde på forhånd bestilt overnatting de første nettene i Perth. I følge bookingselskapets nettsider så skulle dette backpakerstedet være "wheelchairfriendly". Men det stemte ikke med to trinn inn og generelt trangt område. Dette var forsåvidt overkommelig - særlig når det var andre gjester i nærheten som kunne hjelpe meg med stolen. Men det verste var at de trolig hadde glemt å installere ventilasjonssystem. Rommene hadde "vindu" ut til fellesromene og vifte i taket. Uten påfyll av ny oksygen og teppe på gulvet var det en lukt som jeg bare holdt ut med i to dager. Etter en liten uke har jeg erfart følgende; det er mange billige boalternativer og det er mange alterativer som er tilgjengelig med stol. Men det er ikke overflod av de som er både og. Så jeg må nok oppgradere bobudsjetet mitt. Bilen jeg har leid er en Holden stasjonsvogn. Den har noe så fornuftig som to drivstofftanker; en for bensin og en for gass. Med en liten bryter kan jeg skifte fra den ene til den andre. Bensinprisen i de stoe byene er ca halvparten av hva de er i Norge og gassprisen enda lavere. Prisene sies å være mye høyere i bushen, men det finer jeg nok ut av etter hvert..Jeg tok den første kjøreturen lørdag ettermiddag - på et tidspunkt med lite trafikk. I starten var det med stor skrekk - ikke bare hadde jeg større bil og ny variant av håndkontroll (gass/bremse), men jeg skulle også kjøre på feil side. Det er rart hvor fort en, tross skrekk, klarer å venne seg til nye forhold. Etter en halvtime med på små veier i nærheten følte jeg meg mer vel, men det tok mange dager før jeg klarte å venne meg til å se opp mot venstre for å se i bakspeilet. Jeg har alltid betraktet meg selv som en med normalt god stedsans. Derimot har jeg flere ganger kjørt/gått med vill i løpet av de første dagene i Perth. Det er så mage veier og alle ser prikk like ut. Og tenk noe så idiotisk som å gi veibeskrivelser etter veienes navn og ikke i forhold til hvor de fører... Forhåpentligis lærer jeg meg systemet etter hvert.Det er mye nytt en skal tilpasse seg og lære. Og det er det enkleste som gjerne tar mest tid. Hvorfor er det alltid slik at når en er på jakt etter minibank, bensinstasjon eller supermaked så er de søkk borte. Men når en ikke har bruk for det så plopper de opp over alt? Hjemme vet jeg forskjell på Rimi og ICA, men hva er hva her? Og i hvilken butikk får jeg tak i vanlig tape? Det er i slike anledninger det er godt å tenke på at jeg har det ikke travelt. Jeg kan godt bruke to timer på å lete etter en minibank - jeg skal tross alt være her i ni nåneder.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingrid Njerve - 18 juli 2007 21:53

Jeg ble møtt på flyplassen i Kristiansand av en velkomstkomite med norske flagg og sommerblomster. Etter 39 timers total reisetid var det deilig å komme hjem, og særlig til en slik velkomst.   Jeg forlot Perth en vintermorgen med 14 grader og landet...

Av Ingrid Njerve - 16 juli 2007 19:31

Jeg har vært på rundreise i Australia. I nesten ni måneder. De røde strekene i kartet under er ruten jeg har kjørt og utgjør tilsammen 43.377 kilometer.   Australia er et fantastisk land med masse å by på. En rekker likevel ikke å se alt, men må vel...

Av Ingrid Njerve - 16 juli 2007 19:20

Det er under tolv time igjen av oppholdet mitt i Australia. Jeg ligger i sengen og burde egentlig sove. I steden for tenker jeg på alt det kjekke jeg har opplevd i dette landet.   Noe av det jeg kommer til å savne er alle fargene. Australia har et v...

Av Ingrid Njerve - 15 juli 2007 19:07

Alle snakker om de farlige dyrene de har i Australia. Bl.a finnes mange av de giftigste slangene her. Det gikk derfor et støkk i meg da jeg allerede en av mine første dager så en slange på veien. Og det var mange av de, - en hel familie.   Skuffelse...

Av Ingrid Njerve - 15 juli 2007 19:04

På min rundtur har jeg truffet mange forskjellige folk. Mange utenlandske turister som meg, men også landets egne innbyggere. Australienere har selvsagt, som alle andre, sine ting som de er gode og mindre gode til. Dette er hovedinntrykket som jeg si...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<<
Oktober 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards